Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Építész Kamara 4400 Nyíregyháza, Őz utca 21. 11:51 Saját naptárhoz ad
"Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységhez szükséges kivitelezési tervdokumentáció tartalmi követelményei valamint a tervezői művezetés szabályai"
Menjen el a HBM Építész Kamara és a REHAU Online Kávéházába, és tegyen egy virtuális sétát a világ legnagyobb ablaktechnikai szakvásárán, a nürnbergi Fensterbau Frontale kiállításon.
Ismerje meg az újdonságokat, hol tart ma a nyílászárótechnika. Ez alkalommal a toló szerkezetek lesznek a középpontban.
(A séta után lehetőség nyílik műanyag nyílászárókkal kapcsolatos konzultációra.)
A rendezvény címe: “Vegyen részt virtuálisan a Fensterbau Frontale 2020 szakkiállításon!” – 1. rész
Röviden a “sétáról”: az online rendezvényenn körbe vezetik a résztvevőket a REHAU virtuális standján.
A résztvevők ízelítőt kapnak a nyílászárótechnika újdonságairól, középpontban az új típusú anyagokkal és az azokból készült szerkezetekkel.
Tervezői továbbképzésen kiemelten foglalkoznak a toló szerkezetekkel, nagy méretű szerkezetek megvalósíthatóságával, a méretkorlátozásokkal, a kivitelezést lehetővé tevő műszaki megoldásokkal, merevítési-, és dilatációs lehetőségekkel.
Bemutatják okos megoldásaikat (árnyékolás, preventív betörés elleni védelem, ablakba integrált ellenáramú hőcserélős szellőztető berendezés), a fenntarthatóság érdekében folytatott tevékenységüket és a tervezés támogatására kínált informatikai megoldásaikat.
Dátum: 2020.06.18.
Időtartam: 10:00 – 12:00
A részvétel díjmentes a kamarai regisztrációt követően!
AJÁNLÁS a Magyar Építész Kamara tagjai és nyilvántartottai részére
Forrás: http://mek.hu/index.php?id=46013
AJÁNLÁS a Magyar Építész Kamara tagjai és nyilvántartottai részére
A Magyar Építész Kamara a május elején hozott intézkedések tükrében nyomatékosan felhívja az építési ágazatban dolgozó építészek figyelmét az ÉVOSZ (Koji László elnök) által kezdeményezett és azt kiegészített ajánlások betartására és figyelembe vételére, a koronavírus okozta járvány egészségügyi és üzleti kockázatainak mérséklésére.
Az építési ágazatban vállalkozók és foglalkoztatottak, a teljes termelési értéklánc érdeke, hogy az építőipari vállalkozások – beleértve a tervezői, műszaki ellenőri beruházás előkészítő és lebonyolítói munkafolyamatok végzőit - mérsékeljék a koronavírus járvány egészségügyi és üzleti kockázatát. Ennek érdekében az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) és a Magyar Építész Kamara az alábbi AJÁNLÁSOKAT fogalmazza meg:
A 2020. május 4-én életbe lépett, járvány elleni védekezés 2. szakaszának megfelelő intézkedések jellemzően a mindennapi életben betartandó szabályokat módosítják, enyhítik egyes területeken. Erről minden szakmagyakorló értesülhet a különböző médiákban, jogszabályokban. A munkavégzéssel kapcsolatos előírások érdemben nem módosultak, azaz a korábban meghirdetett egészségvédelmi intézkedések érvényesek az ország teljes területén (a földrajzi elhelyezkedésből adódó különbségek ugyancsak a mindennapi életre vonatkoznak).
A munkáltatóknak kötelessége a COVID-19 megfékezése, intézkedések hozatala a munkahelyeken azért, hogy a foglalkoztatottjaik egészségesek maradjanak. A munkavállalók kötelesek az előírt intézkedéseket betartani.
A vészhelyzet alatt az otthoni (homeoffice) munkavégzés ajánlott, a távmunkára, az otthoni munkavégzésre és az elektronikus iratkezelésekre kell helyezni a hangsúlyt.
Továbbra is ügyelni kell arra, hogy biztosítva legyen a munkahelyeken a rendszeres kézmosás és a kézmosást követő kézfertőtlenítés lehetősége.
A szociális blokkokat szakcégekkel kell minél gyakrabban takaríttatni, szükséges a WC, mosakodási lehetőségek, tartózkodási hely, iroda – főként asztallapok és székek, karfák és kilincsek, billentyűzetek - rendszeres, gyakori fertőtlenítése.
A kialakult helyzetben nem javasolt a nagy csoportokban történő munkábajárás, tervezői művezetésre utazás, törekedni kell a saját személygépkocsival történő közlekedésre.
Mindenki köteles a tömegközlekedési eszközökön való tartózkodás során a szájat és az orrot eltakaró eszközt (például orvosi maszk, sál, kendő) viselni.
A munkaadóknak kötelessége a munkavállalókat tájékoztatni az elvárt viselkedési normákról. Utasításokat kell kidolgozni arra az esetre, ha a munkahelyen igazolt fertőzött dolgozott. Bármely betegség tüneteit hordozó dolgozót a munkahelyről el kell tanácsolni.
Közepes és nagy vállaltoknál az esetleges megbetegedésekre számítva indokolt a vírus terjedésének követhetősége érdekében kapcsolati napló vezetése, az adatvédelmi előírások betartásával.
Csökkenteni kell a helyszíni megbeszélések számát. A helyszíni egyeztetéseken a résztvevő intézményeket, feleket lehetőleg csak egy-egy személy képviselje.
A munkavégzést úgy kell szervezni, hogy a dolgozók minimális távolsága ne legyen 1,5 m-nél kisebb, ha ez nem megoldható - egészségügyi szájmaszk viselése kötelező. Szűk, beltéri munkavégzés esetén a dolgozók szájmaszkot kell viseljenek. A helyiségeket rendszeresen természetes módon szellőztetni kell
Amennyiben a munkaadó tudja, hogy a munkavállalója a Covid-19 megbetegedés egyik rizikócsoportjába tartozik (pl. immungyengeség, korábbi betegsége, cukorbetegség), ezen kollégát nem alkalmazhatja olyan területeken, ahol magas a fertőzésveszély.
A járványvédelmi intézkedéseiknek, az eszközök használatának ellenőrzését a vállalkozások kötelező érvénnyel végezzék.
Javasolt a kooperációs értekezletek online felületen történő megtartása, melynek érdekében az ehhez szükséges technikai hátteret (hardver: webkamera, számítógép, esetleg kivetítés lehetősége, softver: minden résztvevő megjelenését biztosító kapcsolatrendszer) a létesítmény kivitelezője biztosítja. Az online művezetés nem váltja ki teljes mértékben a személyesen végzett művezetést, de segít a kivitelezési folyamatok nyomon követésében. (A MÉK javaslattal él a Kormányzat felé, hogy a veszélyhelyzet elmúltával is alkalmazható személyes és online művezetési rendszer jogi és munkavégzés feltételeit meghatározó szabályozás jöjjön létre)
A személyes kooperációk, konzultációk fizikai feltételeit úgy kell kialakítani, hogy személyenként 8 m3 teret kell biztosítani, óránkénti természetes átszellőztetéssel.
Kapcsolódó javaslatok:
Indokolt felülvizsgálni és megerősíteni a finanszírozási képességet, figyelve a Kormány, az MNB, a számlavezető kereskedelmi bankok által kínált lehetőségeket is.
A táppénzes igazolásokat, karantén elrendelési igazolásokat gondosan meg kell őrizni.
Egy vagy több munkavállaló koronavírusban való megbetegedése esetén az ebből eredő kár viselése a munkaadó vállalkozást terheli. A kár átvállalására kormányzati intézkedések születhetnek.
A koronavírus járvány miatt elrendelt vészhelyzetben is érvényesülnie kell a felek együttműködési kötelezettségének. Ennek keretében a szerződő feleknek törekednie kell a szerződések teljesítésére.
Amennyiben kijárási tilalmat rendelnek el, a munkaadó feladata, hogy a munkavállalókat ellássa olyan igazolással, amelyet felmutatva eljuthat az építkezésre és onnan vissza is térhet.
Amennyiben a tervező a járványhelyzetre hivatkozva fontos megbeszélést, egyeztetést mond le, úgy gondoskodnia kell más fórumot ennek megtartására szerződött vagy közreműködő – pl. kivitelező – feleivel.
Újonnan, már a járványhelyzet idején és ismeretében kötendő szerződések esetén javasolt a szerződésekbe hosszabb teljesítési határidőket rögzíteni, függesztő vagy bontó feltételeket alkalmazni mivel a koronavírus miatti teljesítési akadályok következtében késedelmek lehetnek.
2020. május 4-től életbe lépő előírások és változások
Forrás: MÉK (www.mek.hu)
2020. május 4-től életbe lépő előírások és változások
Április utolsó napjaiban több közlemény és tájékoztató is látható, olvasható volt a korlátozó intézkedések eltérő területi hatályú és fokozatos visszavonásáról, amelyekről szóló Korm. rendeletek április 30-án éjszaka jelentek meg.
2020. május 4-től eltérő szabályok vonatoznak Budapestre és Pest Megyére, valamint az ezen kívüli területre.
Míg a „közép-magyarországi” régióban (Budapest, Pest Megye) a jelenleg is érvényes szabályok (azaz a 71/2020. (III. 27.) Korm. rendelet, valamint ennek hatályát meghosszabbító 95/2020. (IV. 9.) Korm. rendelet szerinti kijárási korlátozások) vonatkoznak, addig minden más megyében a 168/2020. (IV.30.) Korm. rendelet alapján az alábbi előírások lépnek érvénybe hétfőtől:
• Mindenki köteles más emberekkel a szociális érintkezést - a közös háztartásban élők kivételével - a lehető legkisebb mértékűre korlátozni, és a másik embertől lehetőség szerint legalább 1,5 méter távolságot tartani.
• Mindenki köteles üzletben történő vásárlás és tömegközlekedési eszközökön való tartózkodás során a szájat és az orrot eltakaró eszközt (például orvosi maszk, sál, kendő) viselni.
• A védőtávolság megtartása mellett a közterületek, parkok is látogathatóak.
• Saját és családja érdekében a 65. életévét betöltött személy az élelmiszerüzletet, drogériát, gyógyszertárat, gyógyszert, gyógyászati segédeszközt forgalmazó üzletet 9.00 óra és 12.00 óra közötti időben látogathatja.
• Az élelmiszerüzletben, drogériában, gyógyszertárban, gyógyszert, gyógyászati segédeszközt forgalmazó üzletben 9.00 óra és 12.00 óra közötti időben az ott foglalkoztatottak kivételével kizárólag 65. életévét betöltött személy tartózkodhat.
• A településen működő piac nyitva tartásának rendjéről és a piacnak a 65. életévüket betöltött személyek általi látogatásának rendjéről a települési önkormányzat e rendelettől eltérően rendelkezhet. A piac nyitva tartása alatt olyan kizárólagos látogatási idősávot kell megállapítani, amely alatt a piacot kizárólag 65. életévüket betöltött személyek látogathatják.
• Valamennyi üzlet nyitva tarthat és a vásárlók által látogatható.
• A vendéglátó üzlet - így különösen az étterem, a kávézó, a cukrászda, a büfé, a presszó -
• kerthelyiségében vagy teraszán a tartózkodás és a megrendelt étel, illetve ital elfogyasztása megengedett.
• A vendéglátó üzleten belül - az ott foglalkoztatottak kivételével - tartózkodni tilos. Kivételt képez az elvitelre alkalmas ételek kiadása és szállítása.
• A strand, valamint a szabadtéri fürdő nyitva tarthat és látogatható.
• A szabadtéri múzeum és állatkert nyitva tarthat és látogatható.
• A szolgáltatások szabadon bárki által igénybe vehetők, a szolgáltatás biztosítása céljából működő üzlet nyitva tarthat és látogatható.
• A védőtávolság megtartásához szükséges feltételek biztosításáról a látogatható hely üzemeltetője gondoskodik, a vendéglátó üzletben a védőtávolság betartását asztaltársaságonként kell érteni.
• A rendezvények megtartására vonatkozó korlátozásoktól eltérően vallási közösség szertartása, továbbá a polgári házasságkötés és temetés tartható.
• A felsőoktatási intézmény a hallgatók által a rektor döntése szerinti rendben látogatható, azonban az intézmény kollégiuma hallgatók általi látogatása tilos.
• Továbbra is szabálysértést követ el az, aki a meghatározott védelmi intézkedést, valamint a védőtávolság megtartásához szükséges feltételek biztosítására vonatkozó szabályokat megszegi.
• Fontos, hogy a 46/2020. (III. 16.) Korm. rendelet a most kihirdetett rendeletben meghatározott eltérésekkel alkalmazható, tehát a rendezvényeken, gyűlésen való részvétel továbbra is tilos!
• 2020. április 27-től a Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 21/2020. (IV. 23.) önkormányzati rendelete alapján Budapest területén a BKK járatain és megállóiban, taxiban, ügyfélforgalmú helyeken, piacon, vásáron, beváráslóközpontokban a hat évnél idősebb személynek a száj- és az orrnyílását teljes egészében és folyamatosan el kell takarnia (textil vagy papír maszkkal, sállal, kendővel).
TÁJÉKOZTATÁS A 102/2020. (IV. 10.) KORM. RENDELETRŐL
A rendelet 16-20. §-a rendelkezik a köztestületek, így a Kamarák működéséről is, a veszélyhelyzet során!
Tisztelt Kamara Tagok!
A Magyar Közlöny 2020/71. számában a Kormány 102/2020.(IV. 10.) Korm. rendelete a veszélyhelyzet során a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezésekről.
16. § (1) A veszélyhelyzet ideje alatt az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2006. évi LXV. törvény 8/A. §-a szerinti köztestületekre (a továbbiakban: köztestület) vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit az e rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Ezen alcím alkalmazásában köztestületnek minősül az a jogi személy is, amelynek működésére a köztestületekre vonatkozó szabályokat alkalmazni kell.
17. § (1) A köztestület testületi szerveinek ülése a veszélyhelyzet fennállása alatt elektronikus hírközlő eszköz útján vagy más személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz igénybevételével is megtartható, vagy írásbeli egyeztetésre és döntéshozatalra is sor kerülhet. Ha az elektronikus hírközlő eszköz vagy más személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz útján való tanácskozás és döntéshozatal szabályaira nincs elfogadott eljárásrend, az ülésezésre és a döntéshozatalra az országos elnök által meghatározott és a köztestület országos honlapján az érintettek számára hozzáférhetővé tett szabályokat kell alkalmazni. Az írásbeli egyeztetés és döntéshozatal elektronikus üzenetváltással (e-mail) is történhet.
(2) Ha a köztestület határozott időre kinevezett vagy megválasztott tisztségviselője megbízatásának időtartama a veszélyhelyzet idején jár le, a határozott idő meghosszabbodik mindaddig, amíg a veszélyhelyzet megszűnését követően haladéktalanul megtartott választáson az új tisztségviselőt nem választják meg, vagy az új tisztségviselőt ki nem nevezik.
18. § (1) A köztestületi szerv hatáskörébe tartozó ügy (a továbbiakban: köztestületi ügy) intézésével kapcsolatos eljárási cselekményeket elsősorban elektronikus kép és hang továbbítására alkalmas eszköz útján kell foganatosítani. Ha ennek feltételei nem biztosítottak, a szükséges nyilatkozatokat írásbeli formában, vagy a személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz igénybevétele útján kell beszerezni.
(2) Ha a köztestületi ügy intézésével kapcsolatos eljárási cselekmény lefolytatása olyan személyes közreműködést igényel, amely az (1) bekezdésben foglaltak alkalmazásával nem foganatosítható, az érintett eljárási cselekmény a veszélyhelyzet megszűnéséig elhalasztható. Az eljárási cselekmény elhalasztásáról szóló döntés meghozatalától a veszélyhelyzet megszűnéséig terjedő időszak a köztestületi ügy elintézésére nyitva álló határidőbe nem számít bele. Az elhalasztott eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja a veszélyhelyzet megszűnését követő nap.
19. § (1) A fegyelmi vagy etikai büntetés kiszabásánál súlyosító körülményként kell figyelembe venni, ha fegyelmi vétséget a veszélyhelyzet ideje alatt követték el.
(2) A fegyelmi vagy etikai felelősségre vonás elévülése a veszélyhelyzet ideje alatt nyugszik.
20. § A köztestület költségvetését és beszámolóját a veszélyhelyzet ideje alatt az ügyvezetését ellátó szerv jogosult elfogadni. Az így meghozott határozatot a köztestület legfőbb szervének a veszélyhelyzet megszűnését követő legkésőbb 90. napra összehívandó rendkívüli ülése napirendjére kell tűzni. A köztestület legfőbb szervének határozata hiányában a költségvetés a veszélyhelyzet megszűnését követő 90. napon hatályát veszti, a beszámolót pedig legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 napon belül a köztestület legfőbb szervének is el kell fogadnia.